أهلا و مرحبا بك في منتداك منتدي هندسة الفيوم
تفضل بالدخول عزيزي العضو و ان لم تكن عضوا
يسعدنا جدا أن تكون واحدا من عائلتنا



 
بوابتناالرئيسيةبحـثقائمة الاعضاءالمجموعاتاليوميةالتسجيلمكتبة الصوردخولس .و .ج
شارك معانا من فضلك ولا تكون سلبيا في اعاده تطوير وهيكله المنتدي من فضلك قم باضافه رايك والي شايفه منوجه نظرك وهنسمعك ونحاول ننفذ باذن الله

شاطر | 
 

 الصراحة

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
eng_hamada11
عضو ذهبي
عضو ذهبي


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
ذكر
عدد الرسائل : 2484
العمر : 26
المزاج : عالى
السنة : اولي
القسم : كهرباء
جامعتك : لا
قسم مختلف : -----
نقاط : 4114
السٌّمعَة : 5
تاريخ التسجيل : 22/10/2008

مُساهمةموضوع: الصراحة   الأربعاء ديسمبر 03, 2008 8:35 pm


لماذا الصراحه تجرح؟
لماذا يخاف الناس من الصراحه ؟
لماذا يغضب الناس من الصراحة ؟

تجامل الناس ... تكذب عليهم ... تتظاهر بأنك تصدقهم أو تهتم بهم فتجد أنهم يسعدون....
حتى وهم يعرفون أنك لست صادقا فيما تقوله او ماتعبر عنه ...
ولكنك ما إن تصارحهم بشيء يضايقك منهم حتى تفاجئك ردة فعلهم القاسية والعنيفة ...
ورغم أن مصارحتك تكون بنية حسنة وبصدق وإخلاص للشخص الذي تصارحه برأيك ..
فإنك تشعر بعدم جدوى تبرير سبب المصارحة ...
حين يصدمك بطريقته في استقبال كلماتك التي قصدت منها الإحسان لاالإساءة

قد تكون المصارحة أحيانا قاسية أو مؤلمة إن كانت تحمل بين طياتها نقدا ..
أو تحاملا ..أو تشير إلى نقطة حساسة ،يخفيها هذا الفرد مثلا ولايريد أن يكشفها له أحد مهما كان ..
وهنا يحق للشخص أن يتألم ويدافع عن نفسه بطرقه الخاصة ...
التي قد تكون جارحة أكثر من المصارحة نفسها...!!

ولكن حين تكون المصارحة بغرض ودي .. ولتعريف الشخص بخطأ يرتكبه دون قصد ..
أو لتصرف غير مناسب قام به ولم ينتبه إلى عدم ملائمته لماهو مطلوب ...
أو قد تكون المصارحة بغرض تعريفه بنظرة الناس لإليه وتنبيهه لتصحيح تصرف ما ينتقده الآخرون ....
فالمصارحة هنا تأتي من باب الإخلاص لهذا الشخص ...وليس من باب التجريح ....

يحدث غالبا هو أن من تحاول مساعدته بمصارحتك له ينقلب عليك ...
ويشعر تجاهك بالعداء لأنك فيما يعتقد قد أسأت إليه ..وجرحت إحساسه ....وآذيت مشاعره...!!.
هنا يصبح من الصعب عليك تفسير أو تبرير سبب مصارحتك ...
فمادام من صارحته برأيك قد أفزعك بماأبداه من ثورة عارمة تجاهك ...
ووضع بينك وبين الوصول إلى فكره ونفسه حجابا من المشاعر العدوانية ..

فكيف يمكن لك أن تشرح له الفكرة
التي من أجلها كلفت نفسك عناء مصارحته ...!!

بالإضافة إلى

أنه يتوقع منك أن تعتذر له .... وهذا مايعقد الأمور ...
فكيف تعتذر عما ترى أنه أمر واجب عليك
تجاه هذا الصديق أو القريب منك ... !!

نخلص.. الآن من هذا كله إلى هذه الفكرة...
هل الصراحة أمر مكروه أم محمود ..؟؟

هل من واجب الصديق أن يصارح صديقه بماينكره من صفاته وأفعاله ...
أم يجب عليه مجاملته ومداراته ليحتفظ بصداقته ؟



يا ريت اعرف رايكو فى السؤال الاخير؟؟؟؟؟
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
زائر
زائر



مُساهمةموضوع: رد: الصراحة   الخميس ديسمبر 04, 2008 1:18 am

eng_hamada11 كتب:

لماذا الصراحه تجرح؟
لماذا يخاف الناس من الصراحه ؟
لماذا يغضب الناس من الصراحة ؟
هل الصراحة أمر مكروه أم محمود ..؟؟

هل من واجب الصديق أن يصارح صديقه بماينكره من صفاته وأفعاله ...
أم يجب عليه مجاملته ومداراته ليحتفظ بصداقته ؟



يا ريت اعرف رايكو فى السؤال الاخير؟؟؟؟؟

اولا شكرا على الموضوع الجميل ده
ثانيا بقى بالنسبه لاسئلتك
الصراحه مش بتجرح لو قلناها بأسلوب كويس ومقصدناش اننا نجرح يعني نقول الحقيقه بصراحه ووضوح بس بأسلوب هادي ومحترم وننقي الفاظنا
الناس لما بتخاف او بتغضب من الصراحه لانها بتبقى اتقالت بأسلوب قاسي او لان الشخص اللي بتواجهه مش شايف نفسه كده

والصراحه طبعا امر محمود ومطلوب

كلمة صديق مشتقه من الصدق يعني لازم انا واصدقائي نكون مرايه لبعض ونواجه بعض بأخطائنا بس برضه اهم حاجه الاسلوب وطريقه الكلام
يعني مش افضل انقد انقد لا الاول اقول المميزات وبعدين واحده واحده العيوب ومش كلها مره واحده
وبعدين لازم تفتكر المثل اللي بيقول
يا بخت من بكاني وبكي عليا ولا ضحكني وضحك الناس عليا
بس للمره المش عارفه كام اهم حاجه طريقة الكلام والالفاظ تبقى مختاره كويس

معلش طولت عليكم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
eng_hamada11
عضو ذهبي
عضو ذهبي


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
ذكر
عدد الرسائل : 2484
العمر : 26
المزاج : عالى
السنة : اولي
القسم : كهرباء
جامعتك : لا
قسم مختلف : -----
نقاط : 4114
السٌّمعَة : 5
تاريخ التسجيل : 22/10/2008

مُساهمةموضوع: رد: الصراحة   الخميس ديسمبر 04, 2008 1:38 am

جميل جدااااااااااااااا ردك على الاسئلة دى يا سارة ..................

وفعلا انا متفق تماما مع كل الكلام اللى انت قولتيه عن الصراحة بكل صراحة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
eng.mhmdgoma
المراقب
المراقب


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
ذكر
عدد الرسائل : 5492
العمر : 28
المزاج : بخير الحمد لله
السنة : ثالثة
القسم : اتصالات
محافظتك : الفيوم
خريج : لا
جامعتك : الفيوم
قسم مختلف : -----
بلدي :
نقاط : 5729
السٌّمعَة : 16
تاريخ التسجيل : 25/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: الصراحة   الخميس ديسمبر 04, 2008 1:39 am

بجد الموضوع ده مهم جدا جدا يا حماده
انا شخصيا بعاني منه بجد
والكلام اللى قالته ساره هو الكلام النهائي الذي لا جدال فيه

بس لو واحد صاحبك وانت بتحبه وهو عارف عنك كلام مش كويس
بس مش عاوز يقولك عليه وكل شويه ينوه بالكلام ده من غير ما يقول

ده الواحد يعمل معاه ايه

اه صح وحاجه تانيه
ليه برضه واحد صاحبي غالبا ما بيصدقنيش مع اني بكون صادق معاه لأبعد الحدود

تفتكروا صحابي الاتنين دول كده كويسين
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
eng_hamada11
عضو ذهبي
عضو ذهبي


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
ذكر
عدد الرسائل : 2484
العمر : 26
المزاج : عالى
السنة : اولي
القسم : كهرباء
جامعتك : لا
قسم مختلف : -----
نقاط : 4114
السٌّمعَة : 5
تاريخ التسجيل : 22/10/2008

مُساهمةموضوع: رد: الصراحة   الخميس ديسمبر 04, 2008 1:46 am

متهيالى يا محمد صاحبك الاولانى ده منقدرش نظلمه...........احيانا الواحد يكون

بيحب صاحبه اوى بس مش عايز يجرحه باى كلمة تضايقه.........

اما التانى بقى ............................ سيبك منه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
eng.mhmdgoma
المراقب
المراقب


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
ذكر
عدد الرسائل : 5492
العمر : 28
المزاج : بخير الحمد لله
السنة : ثالثة
القسم : اتصالات
محافظتك : الفيوم
خريج : لا
جامعتك : الفيوم
قسم مختلف : -----
بلدي :
نقاط : 5729
السٌّمعَة : 16
تاريخ التسجيل : 25/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: الصراحة   الخميس ديسمبر 04, 2008 1:52 am

انت رايك كده يا حماده ؟
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
eng_hamada11
عضو ذهبي
عضو ذهبي


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
ذكر
عدد الرسائل : 2484
العمر : 26
المزاج : عالى
السنة : اولي
القسم : كهرباء
جامعتك : لا
قسم مختلف : -----
نقاط : 4114
السٌّمعَة : 5
تاريخ التسجيل : 22/10/2008

مُساهمةموضوع: رد: الصراحة   الخميس ديسمبر 04, 2008 1:58 am

exactly>>>>>>>>>>>>>>>>>yes
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
eng.mhmdgoma
المراقب
المراقب


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
ذكر
عدد الرسائل : 5492
العمر : 28
المزاج : بخير الحمد لله
السنة : ثالثة
القسم : اتصالات
محافظتك : الفيوم
خريج : لا
جامعتك : الفيوم
قسم مختلف : -----
بلدي :
نقاط : 5729
السٌّمعَة : 16
تاريخ التسجيل : 25/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: الصراحة   الخميس ديسمبر 04, 2008 2:54 am

ok man
lets go to play
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
زائر
زائر



مُساهمةموضوع: رد: الصراحة   الخميس ديسمبر 04, 2008 5:42 am

eng.mhmdgoma كتب:
بجد الموضوع ده مهم جدا جدا يا حماده
انا شخصيا بعاني منه بجد
والكلام اللى قالته ساره هو الكلام النهائي الذي لا جدال فيه

مش للدرجه دي كلكم يعني متفقين معايا ومحدش عه اضافه

بس لو واحد صاحبك وانت بتحبه وهو عارف عنك كلام مش كويس
بس مش عاوز يقولك عليه وكل شويه ينوه بالكلام ده من غير ما يقول

ده الواحد يعمل معاه ايه

ماهو عشان بيحبك مش عايز يجرحك او يحرجك بس المفروض انه يقولك باسلوب وبو حتى غير مباشر
يعني مثلا انت احكي له عن الموضوع بتاعنا ده وقوله كنا بنناقش موضوع الصراحه واتقال فيه كذا وانت ايه رأيك وكده وحاول انك توصل له انك هتسمعه ومش هتزعل بس يراعي معاك النقط اللي اتفقنا عليها
كده انت هتبقى وصلت لهدفك بس بدون ما تضايقه وتكون وصلت له فكرة يقدر من خلالها يقلدك ويقولك اللي نفسه فيه


اه صح وحاجه تانيه
ليه برضه واحد صاحبي غالبا ما بيصدقنيش مع اني بكون صادق معاه لأبعد الحدود

يمكن لانه طبعه شكاك ويمكن لان حصل منك حاجه قبل كده فهمها غلط وخلته مش يصدقك ويمكن لانه فاقد ثقته في الناس من حاجات حصلت له

قبل ماتحكم على حد حط نفسك مكانه وفكر بدماغه وشوف هيكون حكمك ايه
ودايما طبق مقولة
التمس لاخيك سبعين عذر فأن لم تجد فقل لعل له عذر



تفتكروا صحابي الاتنين دول كده كويسين

انت اللي تجاوب دلوقتي بعد كل اللي قلناه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
eng.mhmdgoma
المراقب
المراقب


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
ذكر
عدد الرسائل : 5492
العمر : 28
المزاج : بخير الحمد لله
السنة : ثالثة
القسم : اتصالات
محافظتك : الفيوم
خريج : لا
جامعتك : الفيوم
قسم مختلف : -----
بلدي :
نقاط : 5729
السٌّمعَة : 16
تاريخ التسجيل : 25/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: الصراحة   الخميس ديسمبر 04, 2008 6:48 am

بصراحه يا ساره كلامك جميل جدا وفعلا كل اللى بتقوليه ده هو اللى حاصل معايه فعلا

بس بحاول بشتى الطرق اني اخليه يبوح عن اللى سمعه عني لكن هيهات ان يحكي
كتووم بدرجه فظيعه

بس هو مش عاوز خاااااااااااالص

وشكرا بجد على كلامك الرائع

وعلى فكره انتي محلله رااااائعه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
زائر
زائر



مُساهمةموضوع: رد: الصراحة   الخميس ديسمبر 04, 2008 7:16 am

هأقولك حاجه برضه حاول معاه افضل جرجر فيه
افتح حوارات كتير
عارف كان ليا واحده صاحبتي زيه كده كنت بأفضل وراها ممكن اربع او خمس ساعات نتكلم على الشات وشويه ع التليفون ونفضل كتير قوي نتكلم نقوم بس للصلاه او الاكل ونرجع نتكلم
وبعد ده كله تقول كلمتين في موضوع
تاني يوم نفس الحكايه دلوقتي هي من نفسها اي حاجه اد كده تيجي تقولها على طول

بجد كنت باصبر وباتبع سياسة النفس الطويل عشان اخليها تتكلم ولو كلمه
حاول ولا يأس مع الحياه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
eng.mhmdgoma
المراقب
المراقب


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
ذكر
عدد الرسائل : 5492
العمر : 28
المزاج : بخير الحمد لله
السنة : ثالثة
القسم : اتصالات
محافظتك : الفيوم
خريج : لا
جامعتك : الفيوم
قسم مختلف : -----
بلدي :
نقاط : 5729
السٌّمعَة : 16
تاريخ التسجيل : 25/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: الصراحة   الخميس ديسمبر 04, 2008 7:32 am

يا سلام بجد انتي ربنا يبارك فيكي
بجد انا ما شفتش بنت رزينه زيك والله

وعلى فكره انا بتبع نفس اسلوبك ده

بس المشكله اني بزعل اوي في نفسي لما بلاقي اللى ادامي مش عاوز يبوح عن ما بداخله

لاني بحس كده اني مش قريب منه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
زائر
زائر



مُساهمةموضوع: رد: الصراحة   الخميس ديسمبر 04, 2008 8:03 am

ربنا يخليك يا محمد
بس معلش تعالى على نفسك هي مش مسألة انك مش قريب منه
بس يمكن هو فاقد ثقته في الناس ومحتاج حد يرجع له الثقه دي عشان يقدر يتكلم
بص حاول تسمعه على قد ما تقدر واديله الثقه على الاخر وبين له انك انت واثق فيه اكتر من نفسك وانك هتحكي له اي حاجه بمجرد ما تحصل لما يحس بكده ان شاء الله هيتكلم
وبرضه اياك واليأس
زربنا يهديه ويقدرك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
eng.mhmdgoma
المراقب
المراقب


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
ذكر
عدد الرسائل : 5492
العمر : 28
المزاج : بخير الحمد لله
السنة : ثالثة
القسم : اتصالات
محافظتك : الفيوم
خريج : لا
جامعتك : الفيوم
قسم مختلف : -----
بلدي :
نقاط : 5729
السٌّمعَة : 16
تاريخ التسجيل : 25/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: الصراحة   الخميس ديسمبر 04, 2008 8:09 am

ايوه ايوه
انتي تعرفيه ولا ايه
ديما يقولي مش بثق في اي حد الا اشخاص معدوده

ووالله بقوله يا بني انا واثق فيك وبحكيله كل حاجه بتحصل بصراحه بس مش عارف ايه الحل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
زائر
زائر



مُساهمةموضوع: رد: الصراحة   الخميس ديسمبر 04, 2008 8:15 am

لا محصليش الشرف وعرفته
فايدة انك تبقى اجتماعي وتصاحب ناس كتير انك بتتعرض لمواقف كتير
وانا اتعرضت لموقف زي ده مع واحده صاحبتي واحده كانت صاحبتها كرهتها في الاصحاب وخليتها تفقد ثقتها في العالم كله
بس واحده واحده هتلاقيه استجاب والله هي استجابت ودلوقتي بتحكي لي على اي حاجه وكل حاجه
ربنا يقدرك يا محمد وتفك عقدته بس خليك صبور
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
eng.mhmdgoma
المراقب
المراقب


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
ذكر
عدد الرسائل : 5492
العمر : 28
المزاج : بخير الحمد لله
السنة : ثالثة
القسم : اتصالات
محافظتك : الفيوم
خريج : لا
جامعتك : الفيوم
قسم مختلف : -----
بلدي :
نقاط : 5729
السٌّمعَة : 16
تاريخ التسجيل : 25/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: الصراحة   الخميس ديسمبر 04, 2008 8:16 am

هههههههههههههههههههههههه

الف شكر يا ساره معلش انا عارف اني دوشتك معايه

بس بجد كلامك كله منطقي وربنا يهديني ويهديه

ويكرمك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
زائر
زائر



مُساهمةموضوع: رد: الصراحة   الخميس ديسمبر 04, 2008 8:20 am



مفيش دوشه ولا حاجه والله
يارب بس اكون قدرت افيدك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
eng.mhmdgoma
المراقب
المراقب


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
ذكر
عدد الرسائل : 5492
العمر : 28
المزاج : بخير الحمد لله
السنة : ثالثة
القسم : اتصالات
محافظتك : الفيوم
خريج : لا
جامعتك : الفيوم
قسم مختلف : -----
بلدي :
نقاط : 5729
السٌّمعَة : 16
تاريخ التسجيل : 25/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: الصراحة   الخميس ديسمبر 04, 2008 8:25 am

اكييييييد طبعا استفدت

كفايه الجرعه المعنويه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
زائر
زائر



مُساهمةموضوع: رد: الصراحة   الخميس ديسمبر 04, 2008 8:34 am

الحمدلله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
الصراحة
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
 :: 

المنتدي العام :: العام

-
انتقل الى: