أهلا و مرحبا بك في منتداك منتدي هندسة الفيوم
تفضل بالدخول عزيزي العضو و ان لم تكن عضوا
يسعدنا جدا أن تكون واحدا من عائلتنا



 
بوابتناالرئيسيةبحـثقائمة الاعضاءالمجموعاتاليوميةالتسجيلمكتبة الصوردخولس .و .ج
شارك معانا من فضلك ولا تكون سلبيا في اعاده تطوير وهيكله المنتدي من فضلك قم باضافه رايك والي شايفه منوجه نظرك وهنسمعك ونحاول ننفذ باذن الله

شاطر | 
 

 عندما تتألم وتجرح من أعز الناس هل تفكر بالإنتقام؟؟؟؟؟؟؟؟؟

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
demo
عضو ذهبي
عضو ذهبي


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
انثى
عدد الرسائل : 4571
العمر : 26
المزاج : كويس
السنة : ثانية
جامعتك : اداب
قسم مختلف : -----
نقاط : 5684
السٌّمعَة : 14
تاريخ التسجيل : 25/08/2008

مُساهمةموضوع: عندما تتألم وتجرح من أعز الناس هل تفكر بالإنتقام؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الإثنين ديسمبر 29, 2008 7:42 pm

عندما تتألم وتجرح من أعز الناس هل تفكر بالإنتقام
.. أم .. العفو والتسامح ..؟

قضية هي البحر بحد ذاتها وآرائكم هي شاطئ الأمان لها ،


الإنتقام ... التسامح ؛
بينهما جسر طويييييل لا يلتقيان أبدا ، فهل / أنتِ
ممن ينتقمون إذا تعرضوا لأي جرح أكان سببه
عدم الوفاء / الخيانة / الكذب .....الـخ ...


أم أنك ممن يقدمون على التسامح والغفران بحق من اخطأ
في حقك وجرحك جرح مازلتَ منه تعاني .....

هذه القضية هي بين أيديكم اليوم .. لنناقشها سويةً
ولتعرف نفسك أكثر في هذه المواقف هل تنتقم أم ..
تسامح وتعفو ..؟

فلنتناقش معاً ولا يسعني إلا أن أذكر أن النقاش هو رأي
معارض لرأي آخر بحسن الأسلوب وطيب الحروف ،
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
زائر
زائر



مُساهمةموضوع: رد: عندما تتألم وتجرح من أعز الناس هل تفكر بالإنتقام؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الإثنين ديسمبر 29, 2008 9:50 pm

الحمدلله ويارب افضل كده دايما
عمري ما انتقمت من اي حد جرحني او ظلمني
بأسامح وبأحاول انسى
وبأقول لنفسي ان ده اختبار من ربنا ولو انتقمت هأستفيد ايه من الانتقام
انا بأكره الظلم والجرح لو انتقمت ابقى بأعمل حاجه بأكرهها
وانا مش بحب كده
ولو حسبناها صح هنلاقي ان الانتقام ملهوش اي فايده خااااااااالص
بس التسامح بناخد عليه ثواب ورضا من ربنا وهوء نفسي جوانا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dream.7
عضو متواجد
عضو متواجد


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
انثى
عدد الرسائل : 88
العمر : 30
المزاج : not bad
السنة : متخرج
خريج : نعم
جامعتك : الفيوم
قسم مختلف : -----
نقاط : 3000
السٌّمعَة : 4
تاريخ التسجيل : 22/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: عندما تتألم وتجرح من أعز الناس هل تفكر بالإنتقام؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الثلاثاء ديسمبر 30, 2008 9:18 am

اقتباس :
الانتقام وماله
بس تعرفوا بجد احسن انتقام انك تتجاهل تماما اللي جرحك وتبينله انه عادي ايه الازمة يعني وانك اقوي بكتير من كل ده لانك لو بينتله انه جرحك
حاجة من اتنين يا اما ياعيني يا حرام هتصعب عليه وده نادرا ما هيحصل انه مثلا يحس بالذنب لا قدر الله وده نادر زي ما قلت او انه هيبرر لنفسه اللي عمله ويقولي عادي هوه يستاهل وممكن يحس بالفخر كمان فاحسن حل من وجهة نظري مش تبين انك انجرحت مهما ان كانت السكينة عميقة وتلمة ومطعونة بذكاء
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
demo
عضو ذهبي
عضو ذهبي


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
انثى
عدد الرسائل : 4571
العمر : 26
المزاج : كويس
السنة : ثانية
جامعتك : اداب
قسم مختلف : -----
نقاط : 5684
السٌّمعَة : 14
تاريخ التسجيل : 25/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: عندما تتألم وتجرح من أعز الناس هل تفكر بالإنتقام؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الأربعاء ديسمبر 31, 2008 3:36 am

مرسية كتير سارة ودريم على ردودكم وانا مع دريم جدا التجاهل حل وسط بردو
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
hossam2009
عضو متواجد
عضو متواجد


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
ذكر
عدد الرسائل : 86
العمر : 30
المزاج : يعني كويس
السنة : متخرج
جامعتك : لا
قسم مختلف : -----
نقاط : 2904
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 26/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: عندما تتألم وتجرح من أعز الناس هل تفكر بالإنتقام؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الأربعاء ديسمبر 31, 2008 3:58 am

اناممكن افكر فى كدة بس مستحيل اعمله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
demo
عضو ذهبي
عضو ذهبي


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
انثى
عدد الرسائل : 4571
العمر : 26
المزاج : كويس
السنة : ثانية
جامعتك : اداب
قسم مختلف : -----
نقاط : 5684
السٌّمعَة : 14
تاريخ التسجيل : 25/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: عندما تتألم وتجرح من أعز الناس هل تفكر بالإنتقام؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الأربعاء ديسمبر 31, 2008 4:26 am

مرسية حسام ليك كتير على ردك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
eng_hamada11
عضو ذهبي
عضو ذهبي


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
ذكر
عدد الرسائل : 2484
العمر : 26
المزاج : عالى
السنة : اولي
القسم : كهرباء
جامعتك : لا
قسم مختلف : -----
نقاط : 4117
السٌّمعَة : 5
تاريخ التسجيل : 22/10/2008

مُساهمةموضوع: رد: عندما تتألم وتجرح من أعز الناس هل تفكر بالإنتقام؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الأربعاء ديسمبر 31, 2008 7:07 am

كويس جدااا يا ديمو انك طلبتى المناقشة فى موضوع خطير ..اى حد منا بيتعرض ليه
بصراحة بالنسبة ليا لو حد عزيز عليه وجرح مشاعرى بطريقة متعمدة ..طبعا هو عشان عزيز عليه صعب انى افكر فى الانتقام او رد الجرح ليه ولكن هاضطر انى اعامله وكانى غير مهتم به على الاطلاق واحاول اوصله ان محدش يقدر ياثر فيا او يجرحنى بطريقة غير مباشرة ......هو ده كل اللى اقدر اعمله

تانى مرة بشكرك يا ديمو ع الاسئلة الحلوة دى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
demo
عضو ذهبي
عضو ذهبي


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
انثى
عدد الرسائل : 4571
العمر : 26
المزاج : كويس
السنة : ثانية
جامعتك : اداب
قسم مختلف : -----
نقاط : 5684
السٌّمعَة : 14
تاريخ التسجيل : 25/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: عندما تتألم وتجرح من أعز الناس هل تفكر بالإنتقام؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الخميس يناير 01, 2009 3:33 am

eng_hamada11 كتب:
كويس جدااا يا ديمو انك طلبتى المناقشة فى موضوع خطير ..اى حد منا بيتعرض ليه
بصراحة بالنسبة ليا لو حد عزيز عليه وجرح مشاعرى بطريقة متعمدة ..طبعا هو عشان عزيز عليه صعب انى افكر فى الانتقام او رد الجرح ليه ولكن هاضطر انى اعامله وكانى غير مهتم به على الاطلاق واحاول اوصله ان محدش يقدر ياثر فيا او يجرحنى بطريقة غير مباشرة ......هو ده كل اللى اقدر اعمله

تانى مرة بشكرك يا ديمو ع الاسئلة الحلوة دى
مرسية ليك يا بشمهندس حماده على الرد وانا معاك جدااااااااااااااااا فى الرأى ان صعب اوى الانتقام من حد عزيز علينا وبصراحة كده او مش عريز هيبقى بردو صعب الانتقام
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
لولى
عضو ذهبي
عضو ذهبي


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
انثى
عدد الرسائل : 2118
العمر : 25
المزاج : more
السنة : اولي
محافظتك : الفيوم
جامعتك : لا
قسم مختلف : -----
نقاط : 3620
السٌّمعَة : 14
تاريخ التسجيل : 16/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: عندما تتألم وتجرح من أعز الناس هل تفكر بالإنتقام؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الخميس يناير 01, 2009 3:47 am

انا هسامح ومش هنتقم بس مش هنساها وهتعلم منه وهبقى حريصة على نفسى ومحرصة من الشخص ده عشان متأذيش تانى وعلى رأى المثل
حرص ولا تخون
بس عمرى ما هنساها ابداااااااااااااااااا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
محمد محمود محمد مسعود
عضو ذهبي
عضو ذهبي


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
ذكر
عدد الرسائل : 2880
العمر : 27
المزاج : مش ولا بد
السنة : ثالثة
القسم : مدني
جامعتك : لا
قسم مختلف : -----
احترام قوانين المنتدي :
بلدي :
نقاط : 4716
السٌّمعَة : 16
تاريخ التسجيل : 06/10/2008

مُساهمةموضوع: رد: عندما تتألم وتجرح من أعز الناس هل تفكر بالإنتقام؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الخميس يناير 01, 2009 4:33 am

انابصراحة مش بحب الانتقام بس هعرفه ان اللى عمله غلط ولا يلدغ المؤمن من جحر مرتين
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
demo
عضو ذهبي
عضو ذهبي


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
انثى
عدد الرسائل : 4571
العمر : 26
المزاج : كويس
السنة : ثانية
جامعتك : اداب
قسم مختلف : -----
نقاط : 5684
السٌّمعَة : 14
تاريخ التسجيل : 25/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: عندما تتألم وتجرح من أعز الناس هل تفكر بالإنتقام؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الخميس يناير 01, 2009 4:50 am

مرسية
لولى وللبشمهندس محمد على الرد
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
IEEE Chairman
المدير العام
المدير العام


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
ذكر
عدد الرسائل : 7861
العمر : 27
المزاج : not very good
السنة : رابعة
القسم : اتصالات
محافظتك : الفيوم
جامعتك : الفيوم
قسم مختلف : حابب هندسه كيميا
احترام قوانين المنتدي :
نقاط : 7248
السٌّمعَة : 21
تاريخ التسجيل : 21/05/2008

مُساهمةموضوع: رد: عندما تتألم وتجرح من أعز الناس هل تفكر بالإنتقام؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الجمعة يناير 23, 2009 7:03 am

رأيي انا

الاول طبعا لازم اعفه انه جرحني

واعرف سبب اللي عمله ده لو لقيت له سبب هحاول افهم ولو انا السبب يبقي استاهل اجرح ولول كان السبب هو فاهم حاجه غلط هوضحهاله ونرجع اصحاب زي الاول اما لو كان السبب غير مقنع او مافيش سبب اصلا للجرح ده يبقي هتجاهله واحسسه بغلطه

لكن في كل الحالات مش هنتقم منه لان ده مش طبعي


this is my point of view
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://eng-fayoum.forum3.info
winter sonata
عضو متألق
عضو متألق


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
انثى
عدد الرسائل : 616
العمر : 25
المزاج : in mood
محافظتك : بني سويف
جامعتك : لا
قسم مختلف : -----
بلدي :
نقاط : 3242
السٌّمعَة : 4
تاريخ التسجيل : 21/07/2008

مُساهمةموضوع: رد: عندما تتألم وتجرح من أعز الناس هل تفكر بالإنتقام؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الجمعة يناير 23, 2009 7:08 am

ازاى الموضوع يكون اسمه الانتقام و من اعز الناس


انا طبعا بعارض فكره الانتقام لكن بايد فكره الانسحاب
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
eng.mhmdgoma
المراقب
المراقب


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
ذكر
عدد الرسائل : 5492
العمر : 28
المزاج : بخير الحمد لله
السنة : ثالثة
القسم : اتصالات
محافظتك : الفيوم
خريج : لا
جامعتك : الفيوم
قسم مختلف : -----
بلدي :
نقاط : 5732
السٌّمعَة : 16
تاريخ التسجيل : 25/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: عندما تتألم وتجرح من أعز الناس هل تفكر بالإنتقام؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الجمعة يناير 23, 2009 7:23 am

بصراحه ممكن افكر في الانتقام لو حسيت اني مظلوم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
عندما تتألم وتجرح من أعز الناس هل تفكر بالإنتقام؟؟؟؟؟؟؟؟؟
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
 :: 

المنتدي العام :: العام

-
انتقل الى: