أهلا و مرحبا بك في منتداك منتدي هندسة الفيوم
تفضل بالدخول عزيزي العضو و ان لم تكن عضوا
يسعدنا جدا أن تكون واحدا من عائلتنا



 
بوابتناالرئيسيةبحـثقائمة الاعضاءالمجموعاتاليوميةالتسجيلمكتبة الصوردخولس .و .ج
شارك معانا من فضلك ولا تكون سلبيا في اعاده تطوير وهيكله المنتدي من فضلك قم باضافه رايك والي شايفه منوجه نظرك وهنسمعك ونحاول ننفذ باذن الله

شاطر | 
 

 شرح المثل الشعبى المصرى:

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
زائر
زائر



مُساهمةموضوع: شرح المثل الشعبى المصرى:   السبت فبراير 07, 2009 5:08 am



س1: بما تصف العلاقات المصرية الاسرائيلية؟
ج1: يا بخت من بات مظلوم و مبتش ظالم

س2: بما تفسر الموقف العربى أمام الأوضاع فى غزة؟
ج2: إذا كان الكلام من فضة فالسكوت
من ذهب

س3: بما تصف
العلاقات المصرية الأمريكية؟
ج3: اللى أكله ما هو من فأسه ... رأيه ما هو من رأسه

س4: بما تصف سياسة
مصر الخارجية؟
ج4: دسنا الأرض اللى ما تنداس و
بوسنا اليد اللى ما تتباس لا نابنا لا ذهب و لا نحاس

س5: ما هى سياسة
مصر الداخليه؟
ج5: أضرب المربوط يخاف السايب

س6: ما هو نظام
الحكم فى مصر؟
ج6: سمك لبن تمر هندى

س7: ما هو موقف
الأخوان المسلمين من الحكم؟
ج7: عينى فيه و أقول أخيه

س8: بما تفسر
الأداء الحكومى المصرى؟
ج8: إن كان هذا يكيدك أنا أزيدك

س9: بما تصف
التصريحات الحكوميه؟
ج9: أسمع كلامك أصدقك أشوف أمورك
أستعجب

س10: بما تصف زيادة
معدل النمو فى مصر؟
ج10: إن كان الكذب حجة فالصدق أنجى

س11: بما تفسر
التغيير الوزارى؟
ج11: ايه يعمل الترقيع فى الثوب
البالى

س12: بما تصف
الأخبار فى الصحافة الحكومية؟
ج12: قالوا الجمل طلع النخلة أدى
الجمل و أدى النخله

س13: بما تفسر
ميزانية برنامج البيت بيتك؟
ج13: اللى يعوزه البيت يحرم على
الجامع

س14: بما تفسر تضخم
ثروة أحمد عز؟
ج14: سبحان العاطى الوهاب من بعد
الشبشب و القبقاب

س15: ما هو الفرق
بين حزب الوفد و حزب الجبهة الديمقراطية؟
ج15: لا تعايرنى ولا أعايرك دا الهم
طايلنى و طايلك

و فى النهاية
أعزائى بعد ما شفنا قدرة المثل الشعبى المصرى على تلخيص الكثير من القضايا أحب
أنهى حديثى بمثل شعبى أيضا لكنه فى تقديرى
كان سبب من أسباب تعاسة الشعب المصرى ألا و هو:

' اللى تعرفه
أحسن من اللى ماتعرفوش'

و طبعا هذا المثل
إجابه لسؤال معروف أتركه لذكاء حضراتكم اعمالا بالمثل الشعبى الذى يقول

من خاف سلم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
the sweet girl
عضو ذهبي
عضو ذهبي


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
انثى
عدد الرسائل : 1541
العمر : 26
المزاج : عادى
السنة : ثانية
القسم : قوي
جامعتك : لا
قسم مختلف : -----
نقاط : 3867
السٌّمعَة : 2
تاريخ التسجيل : 31/10/2008

مُساهمةموضوع: رد: شرح المثل الشعبى المصرى:   السبت فبراير 07, 2009 5:17 am

بجد موضوع جامد جدا
وده مش غريب عليكى ياسارة
تسلم ايدك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
زائر
زائر



مُساهمةموضوع: رد: شرح المثل الشعبى المصرى:   السبت فبراير 07, 2009 6:11 am

الله يسلمك يا قمر
وشكرا على ذوقك

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
eng_dido
المدير العام
المدير العام


[img][/img]
ذكر
عدد الرسائل : 5057
العمر : 27
المزاج : عادي كله تمام
السنة : رابعة
القسم : صناعية
محافظتك : الفيوم
جامعتك : لا
قسم مختلف : -----
احترام قوانين المنتدي :
بلدي :
نقاط : 4748
السٌّمعَة : 14
تاريخ التسجيل : 18/05/2008

مُساهمةموضوع: رد: شرح المثل الشعبى المصرى:   السبت فبراير 07, 2009 6:19 am

يا عيني ع الامثال يا عيني
اقول ايه يا جماعة استاذة


دووووووووووس هنا و شوف

http://www.swfcabin.com/open/1251212916

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://eng-fayoum.forum3.info
ENG_TAHA RASHAD
عضو ذهبي
عضو ذهبي


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
ذكر
عدد الرسائل : 3543
العمر : 27
المزاج : ho fi7 a7sn men keda
السنة : ثانية
القسم : اتصالات
محافظتك : الفيوم
نقاط : 4830
السٌّمعَة : 9
تاريخ التسجيل : 02/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: شرح المثل الشعبى المصرى:   السبت فبراير 07, 2009 7:15 am

س9: بما تصف
التصريحات الحكوميه؟

ج9: أسمع كلامك أصدقك أشوف أمورك
أستعجب


جااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااامد
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.taha555.yoo7.com
eng_hamada11
عضو ذهبي
عضو ذهبي


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
ذكر
عدد الرسائل : 2484
العمر : 26
المزاج : عالى
السنة : اولي
القسم : كهرباء
جامعتك : لا
قسم مختلف : -----
نقاط : 4111
السٌّمعَة : 5
تاريخ التسجيل : 22/10/2008

مُساهمةموضوع: رد: شرح المثل الشعبى المصرى:   السبت فبراير 07, 2009 9:29 am

هههههههههههههههههههه

بصراحة جميلة جدااااااااااااااااااا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
زائر
زائر



مُساهمةموضوع: رد: شرح المثل الشعبى المصرى:   الأحد فبراير 08, 2009 1:16 am

شكرا على مروركم
نورتو الموضوع

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
شرح المثل الشعبى المصرى:
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
 :: 

منتدي الالعاب والفكاهة والمسابقات :: نكتة جديدة

-
انتقل الى: