أهلا و مرحبا بك في منتداك منتدي هندسة الفيوم
تفضل بالدخول عزيزي العضو و ان لم تكن عضوا
يسعدنا جدا أن تكون واحدا من عائلتنا



 
بوابتناالرئيسيةبحـثقائمة الاعضاءالمجموعاتاليوميةالتسجيلمكتبة الصوردخولس .و .ج
شارك معانا من فضلك ولا تكون سلبيا في اعاده تطوير وهيكله المنتدي من فضلك قم باضافه رايك والي شايفه منوجه نظرك وهنسمعك ونحاول ننفذ باذن الله

شاطر | 
 

 اعتقاد خاطئ

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
لولى
عضو ذهبي
عضو ذهبي


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
انثى
عدد الرسائل : 2118
العمر : 25
المزاج : more
السنة : اولي
محافظتك : الفيوم
جامعتك : لا
قسم مختلف : -----
نقاط : 3615
السٌّمعَة : 14
تاريخ التسجيل : 16/12/2008

مُساهمةموضوع: اعتقاد خاطئ   الأربعاء أبريل 01, 2009 7:19 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ازيكم يا احلى اعضاء

لاحظت حاجة بشوفها كتير اوى فى كتير من المنتديات وفى بعض المواضيع
ومش فى المنتديات بس دى كمان فى عقول الناس وهى اعتقاد خاطئ ان حواء خلقت من ضلع ادم وان ربنا بعد ما خلق ادم خلق حواء من ضلعه
طبعا كنت برد على المواضيع دى واقول ان الاعتقاد ده غلط
لكن بردو كنت بلاقى مواضيع بتقول كده وان فى لسة ناس كتير معتقدين كده
فقلت انزل موضوع اقول فيه ان ربنا بعد ما خلق ادم من التراب خلق حواء من التراب بردو زيه بالظبط
وان الكلام اللى بيقول انها اتخلقت من ضلعه ده كلام ابتدعه اليهود الاسرائيليين وبيفتروا بيه على الله الكذب وكل ده فى محاولة منهم انهم يشوشوا تفكير المسلمين ومحاولة منهم فى انهم يضعوا غلطات فى الدين الاسلامى وللاسف لقيت شريحة كبيرة جدا انساقت وره الكلام ده وصدقته وبقى بالنسبة ليها معلومة حقيقية
لكن لو رجعتوا لكتب الحديث والسنة هتلاقوا ان حواء خلقت من التراب مش من ضلع ادم ولا حاجة
كمان هتلاقوا بردوا بعض الحاجات اللى بنستخدمها فى كلامنا هما اللى مقلفينها زى انهم سموا ملك الموت بعذرائيل والاسم ده مالوش اى دليل فى الدين الاسلامى وربنا قال عليه انه ملك الموت لكن هما اللى طلعوا الاسم ده وركزوا فى الاسم كده هتلاقوه اسرائيلى فعلا يعنى من ابتداع اليهود وللاسف بردوا احنا مش بنتفقه فى ديننا وبناخد الكلام ده على انه حقيقة مسلم بيها
لكن احنا لازم نكون احسن من كده ومنمشيش وره كلام اليهود الصهاينة اللى بيحاربوا الاسلام بكل الاشكال وبكل الطرق ولازم نتمسك بدينا اكتر ونتفقه فيه اكتر عشان نعرف نصد اعداء الله واعداء الاسلام اللى بيصدوا عن سبيل الله
واخر كلامى عايزة اقول ان الكلام ده طالع من قلبى بصدق وانى حزينة فعلا على حال الامة الاسلامية واتمنى انه يدخل قلوبكم وكل واحد يحاول فعلا انه يخدم امة حبيبه محمد عليه افضل الصلاة والسلام باى طريقة وباللى يقدر عليه
وبدعى ربنا انه يحفظ ويصون امة حبيبه محمد صلى الله عليه وسلم ويحفظ الاسلام من اعدائه ويرد كيدهم عليهم
اللهم اميييييييييييييييييييين
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
theromanticman
عضو متواجد
عضو متواجد


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
ذكر
عدد الرسائل : 77
العمر : 26
المزاج : good
السنة : اولي
القسم : كهرباء
جامعتك : لا
قسم مختلف : -----
نقاط : 2965
السٌّمعَة : 1
تاريخ التسجيل : 13/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: اعتقاد خاطئ   الأربعاء أبريل 01, 2009 7:42 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا لولى كتبت
ان ربنا بعد ما خلق ادم من التراب خلق حواء من التراب بردو زيه بالظبط
لا طبعا اللي كتبتيه للاسف خطأأأأأ لان خلق ادم وحواء ظاهر فى السنة المحمدية فقد قال رسول الله "ص" " إن الله خلق آدم من قبضة قبضها من جميع الأرض، فجاء بنو آدم على قدر الأرض فجاء منهم الأبيض والأحمر والأسود وبين ذلك، والخبيث والطيب والسهل والحزن وبين ذلك. رواه أبو داود والترمذي وغيرهما، وصححه الألباني رحمه الله.
وعن خلق حواء فقد قال النبي صلى الله عليه وسلم: استوصوا بالنساء، فإن المرأة خلقت من ضلع، وإن أعوج شيء في الضلع أعلاه، فإن ذهبت تقيمه كسرته، وإن تركته لم يزل أعوج، فاستوصوا بالنساء. رواه البخاري.
قال الحافظ ابن حجر رحمه الله في قوله: خلقت من ضلع. ، قيل: فيه إشارة إلى أن حواء خلقت من ضلع آدم الأيسر. وقيل: من ضلعه القصير. أخرجه ابن إسحاق وزاد اليسرى من قبل أن يدخل الجنة وجعل مكانه لحم، ومعنى خلقت: أي أخرجت كما تخرج النخلة من النواة.
تم نقل الفتوى من موقع اسلام ويب رقم الفتوى 101743 خلق حواء من ضلع اعوج والفتوى رقم 23346
بعنوان خلق ادم وحواء لمن يريد الرجوع اليها والله اعلى واعلم وشكرا على اجتهادك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
لولى
عضو ذهبي
عضو ذهبي


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
انثى
عدد الرسائل : 2118
العمر : 25
المزاج : more
السنة : اولي
محافظتك : الفيوم
جامعتك : لا
قسم مختلف : -----
نقاط : 3615
السٌّمعَة : 14
تاريخ التسجيل : 16/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: اعتقاد خاطئ   الأربعاء أبريل 01, 2009 4:12 pm

لالالالالالالالالالالالالالالالالالا
للاسف اللى فسروا الحديث ده فسروه غلط واستغلوه اسوء استغلال اللى هما اليهود بردوا
الحديث مش اشارة لان حواء اتخلقت من ضلع ادم
لكن الرسول صلى الله عليه وسلم قال كده كمجرد تشبيه مش اكتر
شبه حواء انها زى الضلع الاعوج اذا حولت انك تجعله مستقيم كسرته
يعنى بيقول للرجال متحاولوش انكم تغيروا من طبيعة حواء العاطفية او غيرها لانها هى اتخلقت كده وده انسب خلقه ليها لو حاولت انك تغيرها هيبقى هتخسرها خالص
ولو تلاحظ انه تشبيه فى محله يعنى لولا الاعوجاج اللى فى الضلوع مكانتش هتؤدى وظيفتها بانها تحمى القلب والرئتين يعنى لو ربنا كان خلقها مستقيمة كان القلب والرئتين هيقعوا
يعنى ربنا عايز يقول انه لما خلق حواء بهذه الهيئة والطبيعة ده انسب خلق ليها ولو كان خلقها غير كده مكانتش هتؤدى وظيفتها اللى ربنا خلقها عشانها
طب هثبتلك انها متخلقتش من ضلع ادم لو كانت اتخلقت من ضلع ادم كان يبقى كده ادم عنده ضلع ناقص وبالتالى يبقى الاناث عدد ضلوعهم كامل 24 ضلع وادم 23 بس
ولو كان فى ضلع ناقص عند سيدنا ادم كان كل الذكور اللى فى الدنيا عدد ضلوعهم 23 لان سيدنا ادم ده هو اب البشرية واكيد جيناته كانت انتقلت لكل الاجيال اللى بعده بما فيهم الضلع الناقص
حاول تعد ضلوعك هتلاقيهم 24 كاملين مفيش عندك ضلع ناقص ولا حاجة
لان حواء متخلقتش من ضلع ادم وعدد ضلوع سيدنا ادم كاملين وانتقلوا لسائر الخلق كاملين
عشان كده نزلت الموضوع ده عشان الاعتقاد الخاطئ ده
شكرا لمرورك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
demo
عضو ذهبي
عضو ذهبي


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
انثى
عدد الرسائل : 4571
العمر : 26
المزاج : كويس
السنة : ثانية
جامعتك : اداب
قسم مختلف : -----
نقاط : 5679
السٌّمعَة : 14
تاريخ التسجيل : 25/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: اعتقاد خاطئ   الخميس أبريل 02, 2009 1:04 am

. قول الله عَزَّ و جَلَّ : { هُوَ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن طِينٍ ثُمَّ قَضَى أَجَلاً وَأَجَلٌ مُّسمًّى عِندَهُ ثُمَّ أَنتُمْ تَمْتَرُونَ }

2. قول الله تعالى : { وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ }

3. قول الله سبحانه : { الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنسَانِ مِن طِينٍ }

4. قول الله جَلَّ جَلالُه : { فَاسْتَفْتِهِمْ أَهُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَم مَّنْ خَلَقْنَا إِنَّا خَلَقْنَاهُم مِّن طِينٍ لَّازِبٍ }

5. قول الله عَزَّ و جَلَّ : { إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِن طِينٍ }

6. و قول الله تعالى عن لسان إبليس : { قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ }
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
زائر
زائر



مُساهمةموضوع: رد: اعتقاد خاطئ   الخميس أبريل 02, 2009 1:10 am

جزاكي الله خيرا يا لولي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ENG_TAHA RASHAD
عضو ذهبي
عضو ذهبي


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
ذكر
عدد الرسائل : 3543
العمر : 27
المزاج : ho fi7 a7sn men keda
السنة : ثانية
القسم : اتصالات
محافظتك : الفيوم
نقاط : 4831
السٌّمعَة : 9
تاريخ التسجيل : 02/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: اعتقاد خاطئ   الخميس أبريل 02, 2009 2:15 am

جزاكى الله خيراااااااااااا
يالولى
على هذا التصحيح الذى كنت لا اعرفه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.taha555.yoo7.com
لولى
عضو ذهبي
عضو ذهبي


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
انثى
عدد الرسائل : 2118
العمر : 25
المزاج : more
السنة : اولي
محافظتك : الفيوم
جامعتك : لا
قسم مختلف : -----
نقاط : 3615
السٌّمعَة : 14
تاريخ التسجيل : 16/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: اعتقاد خاطئ   الخميس أبريل 02, 2009 10:41 am

شكرا ليكم كلكم على مروركم
نورتوا الموضوع
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
theromanticman
عضو متواجد
عضو متواجد


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
ذكر
عدد الرسائل : 77
العمر : 26
المزاج : good
السنة : اولي
القسم : كهرباء
جامعتك : لا
قسم مختلف : -----
نقاط : 2965
السٌّمعَة : 1
تاريخ التسجيل : 13/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: اعتقاد خاطئ   الجمعة أبريل 03, 2009 8:57 pm

اولا مينفعش نتكلم على اي انسان يقوم بتفسير الحديث لانك كتبتى للاسف اللى فسروا الحديث ده فسروه غلط واستغلوه اسوء استغلال اللى هما اليهود بردوا انا كتبت اسماء من فسروا الحديث وهم الحافظ ابن حجر رحمه الله و ابن إسحاق وليس اليهود ثانيا ما رايك في قوله ‏ ‏{‏يَاأَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍوَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيراً وَنِسَاءً‏}‏ ‏[‏النساء‏:‏ الآية 1‏]‏‏.‏ البداية و النهاية ‏(‏ج/ص‏:‏ 1/ 82‏)‏ .
وذكر محمد بن إسحاق، عن ابن عباس، أنها خلقت من ضلعه الأقصر الأيسر، وهو نائم، ولأم مكانه لحماً‏ وعن تفسير تلك الايه الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ
خَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وياريت تشوفى كتب التقسير فى تفسير الايه الكريمة وشكرااااااااااااااااااااااا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
demo
عضو ذهبي
عضو ذهبي


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
انثى
عدد الرسائل : 4571
العمر : 26
المزاج : كويس
السنة : ثانية
جامعتك : اداب
قسم مختلف : -----
نقاط : 5679
السٌّمعَة : 14
تاريخ التسجيل : 25/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: اعتقاد خاطئ   الجمعة أبريل 03, 2009 9:44 pm

ايه اللغبطه دى بااااااااااااااااااه انا كده مش عارفه امشى ورا مين فيكم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
محمد محمود محمد مسعود
عضو ذهبي
عضو ذهبي


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
ذكر
عدد الرسائل : 2880
العمر : 27
المزاج : مش ولا بد
السنة : ثالثة
القسم : مدني
جامعتك : لا
قسم مختلف : -----
احترام قوانين المنتدي :
بلدي :
نقاط : 4711
السٌّمعَة : 16
تاريخ التسجيل : 06/10/2008

مُساهمةموضوع: رد: اعتقاد خاطئ   الجمعة أبريل 03, 2009 11:38 pm

معلش يا لولى
حاولى تستفسرى اكتر
اعتقد
رمانتيك مان عنده حق
وانا رديت عليكى بالكلام ده قبل كده
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
لولى
عضو ذهبي
عضو ذهبي


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
انثى
عدد الرسائل : 2118
العمر : 25
المزاج : more
السنة : اولي
محافظتك : الفيوم
جامعتك : لا
قسم مختلف : -----
نقاط : 3615
السٌّمعَة : 14
تاريخ التسجيل : 16/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: اعتقاد خاطئ   السبت أبريل 04, 2009 2:47 pm

طيب واضح انكم مش بتحبوا الكلام البسيط البيعد عن التعقيد لان اغلبنا مش متخصص فى الفقه والشريعة
وبتحبوا الكلام اللى باللغة العربية وفيه ادلة من القران الكريم
وانا هعمل اللى انتوا بتحبوه ده
وعلى فكرة اللى هتقرأوه ده مكانش مصدر معلوماتى

سكنت حواء مع زوجها آدم عليه السلام أبو البشر الجنة، وأنذرهما الله تبارك وتعالى أن لا يقربا شجرة معينة، ولكن الشيطان وسوس لهما فأكلا منها فأنزلهما الله إلى الأرض ومكن لهما سبل العيش بها وطالبهما بعبادة الله وحده وحض الناس على ذلك.

خلق حواء:

عندما نقرأ القرآن لا نجد ذكراً لحواء أبداً (الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا) لم يستعرض خلق حواء كما أفرد لخلق آدم في سبع سور وكل سورة فيها إختلاف. ليس في القرآن شيء عن حواء وأنا كمسلم المفروض أن أسلّم بهذا الكتاب وسبق أن نبّهنا الناس أنه يجب أن لا نقول: كان المفروض أن يكون كذا ولماذا لم يقل كذا ولماذا قال كذا؟ وهذه الألفاظ تُخرِج عن مناط الإسلام الصحيح. المسلم الحق يأخذ القرآن نبراساً ويأخذه مثالاً والقرآن هو الذي يبقى وليس أنا الذي أحدد ماذا يقول، هذا الكلام غير منضبط

ماذا فعلت الإسرائيليات؟ إذا وجدوا أنك تشتكي من شيء معين فهم يأخذوك ويصطادوك ويتلقفون من يريد سماع قصة، ,وينسجون حكاية حولها والظروف خدمتهم في أن هنالك حديث للرسول -صلى الله عليه وسلم- يقول فيه جملة - سأذكرها لاحقاً – لو كنت محققاً أو متدبراً أو واعياً يجب أن أعرف لماذا قال الرسول -صلى الله عليه وسلم- هذا الحديث وما هو سببه وما هي مناسبته؟ هل كان يتكلم عن خلق آدم وحواء؟ أو كان يستعرض خلق آدم وحواء؟ يجب أن نعرف مناسبة الحديث وسببه ولماذا قاله -صلى الله عليه وسلم-؟.

مناسبة حديث رسول الله -صلى الله عليه وسلم- أن الرسول -صلى الله عليه وسلم- يشجع الرجال على حُسن معاملة النساء ويضرب لهم مثلاً بطبيعة المرأة لا بخلقها فيقول -صلى الله عليه وسلم-: "استوصوا بالنساء خيرا، فإن المرأة خلقت من ضلع، وإن أعوج شيء في الضلع أعلاه، فإن ذهبت تقيمه كسرته، وإن تركته لم يزل أعوج، فاستوصوا بالنساء خيرا" أول الحديث يقول استوصوا بالنساء خيراً، إذن الرسول -صلى الله عليه وسلم- يعلم أن طبيعة المرأة تجعل الرجل قد يسيء معاملتها لأنه لا يفهم حقيقة الأمر، فإن طبيعة المرأة تختلف عن طبيعة الرجل مع أنهما من جنس واحد وهذه الطبيعة التي قد لا تعجب الرجل في المرأة هي الميزة وهي قمة الإستقامة. الحديث ليس له علاقة بالخِلقة إنما النقطة التي تكلم فيها الحديث هي التي تكلمت فيها آيات سورة النساء، المضمون العام (فَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئاً وَيَجْعَلَ اللّهُ فِيهِ خَيْراً كَثِيراً) أنت كرهته لأسباب وليس فجأة لكن هذه الأسباب شاء الله لو أنت صبرت سيجعل الله تعالى فيه خيراً كثيراً. آيات الطلاق فيها توصيفات بديعة وفيها مضامين ليس لها علاقة بالطلاق ولكنها تبشر الصابر (وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجاً) (وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ) ما علاقة هذه الآية بالطلاق؟ لكن إذا تدبرتها تجد أن الرجل المستعجل بالطلاق لو صبر يجعل الله تعالى له مخرجاً. إذن مضمون سورة الطلاق هو مضمون حديث الرسول -صلى الله عليه وسلم-. إذا ذهب رجل ليطلق امرأته يقول له الحديث إنتبه أنت لم تفهم، استوصي بالنساء خيراً المرأة خلِقت من ضلع.

الإسرائيليات دخلت هنا وأخذت هذه الجملة فقط وقالت أن آدم كان نائماً ثم أُخِذ منه ضلع خلقت منه حواء، من أين جاءوا بهذا الكلام؟ كلمة ضلع أصلها بعيد عن ضلع العظم الذي في جنب الإنسان. العرب قبل القرآن كانوا يسمون المنحني من الأرض ضلعاً هذا قبل القرآن وقبل محمد -صلى الله عليه وسلم- وقبل الحديث. ولما نفهم نحن هذا الأمر ما سُمّيَ هذا الجزء من الجسد ضلعاً إلا لأنه أعوج، كلمة ضلع هي الميزة التي في العظم و غاية إستقامة الأعوج أنه أعوج حتى يقوم بمهمته ولولا اعوجاجه لسقط القلب في الحشى وهذا تدبير إلهي. لذا قال تعالى (فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِينَ) (29) (الحجر). نفخ الروح هو آخر مرحلة في الخلق بعد تمام التسوية. سوّى واستوى لا تطلق إلا على الشيء المنضبط الناضج المكتمل في مهامه. الرسول -صلى الله عليه وسلم- تدرّب على وحي السماء وتعلّم على وحي السماء فأصبحت مفردات كلماته عالية لغوية بليغة فقال : فإن المرأة خلقت من ضلع وإن أعوج شيء في الضلع أعلاه. هذه تذكرنا بواقعة عيسى وآدم عليهما السلام (إِنَّ مَثَلَ عِيسَى عِندَ اللّهِ كَمَثَلِ آدَمَ) ثم تكلم عن آدم خلقه من تراب. لغة الرسول -صلى الله عليه وسلم- مستقاة من الوحي وتأثير الوحي جعل الرسول -صلى الله عليه وسلم- يتكلم بلغة القرآن.

القرآن كلام الله تعالى وقال سبحانه (خُلِقَ الْإِنسَانُ مِنْ عَجَلٍ) فهل هناك مادة اسمها عجل خلق منها الإنسان؟ حتى لو لم أعرف المجاز والكناية والاستعارة، وفي آية أخرى (اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن ضَعْفٍ). نحن لما سمعنا أنا خلقنا من تراب ذهب ذهننا إلى التراب الذي نعرفه لكن لما نسمع من ضعف فهل هناك مادة اسمها ضعف؟ أو عجل؟ هذه الكلمات كناية أو مجاز أو غيرها. لكن نفهم من (خُلِقَ الْإِنسَانُ مِنْ عَجَلٍ) أنها كناية عن أن الإنسان بطبيعته يحب العجلة فكأنه مخلوق من مادة يوصَف بها. وكذلك كلمة من ضعف وكذلك كلمة من ضلع. من ضعف تساوي في الأداء من عجل تساوي عند الرسول -صلى الله عليه وسلم- من ضلع.

أما بخصوص الآية في مطلع سورة النساء، الله تعالى خلقنا من نفس واحدة وخلق منها زوجها

(يَاأَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا) (1) (النساء)

من نفس واحدة (آدم) النفس الواحدة خلق منها آدم باتفاق العلماء وخُلِق منها حواء فهي لم تخلق من آدم وإنما من النفس. للأسف لا أحد ينتبه للتعبير الأدائي فنحن تصورنا أن الله تعالى خلق آدم من نفس ثم خلق حواء من آدم وهذا خطأ. في سورة الأعراف قال تعالى (وَلَقَدْ خَلَقْنَاكُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاكُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآَدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ لَمْ يَكُنْ مِنَ السَّاجِدِينَ) (11) (الأعراف). وكأني بالله تبارك وتعالى يقول للعالمين افهموا أنه ساعة ما أراد خلق آدم كأنه خلقكم أنتم وساعة ما صوّر آدم كأنه صوّركم أنتم لأنكم أنتم قد تحتاجون لأدوات إذا أردتم أن تفعلوا شيئاً وتحتاجون لزمن لهذا الفعل أما الله تعالى بنصّ القرآن الكريم (إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ) (82) (يس)، فساعة ما يقول أنا سأخلق آدم ليعمل ذرية تكون الذرية قد عملت وانتهى الأمر. الآية صحيحة إلى يوم القيامة (خلقناكم من عهد آدم، وخلق منها -أي من نفس النفس التي خلق منها آدم- خلق زوجها. آدم ليس هو النفس، وإنما هو جاء منها، وكما خُلِق آدم خُلِقت حواء، لأن الله تبارك وتعالى يقول توقيعاً لهذه النقطة (وَمِن كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ) (49) (الذاريات) يعني كلمة شيء إذا كانت موجودة في أي وقت أو زمان أو أي شيء يجب أن يكون فيه زوجان ذكر وأنثى لأن الخلق مثنى. حواء خلقت فوراً مع خلق آدم بدليل (وَمِن كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ). إذن حواء خلقت إما مع آدم جنباً إلى جنب أو بعد إتمام خلق آدم وعلى أي حال فهي خلقت بنفس الكيفية ولا داعي لتكرار طريقة خلقها في القرآن.

ولتوضيح معنى (مِنْ نَفْسٍ) سنضرب هذا المثال. قال تبارك وتعالى (هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِّنْهُمْ) فهل تعني أنه أخذ قطعة منهم خلق منها محمداً -صلى الله عليه وسلم-؟ كلا وإنما هو توقيع مجازي يدل على أنه من طبيعتهم، من جنسهم، من أنفسهم، من نفس الخلقة، بشر مثلكم لأنكم لستم ملائكة ولو كنتم ملائكة لأنزل عليكم ملكاً رسولاً. كلمة رسالة تعني مرسِل وهو الله تبارك وتعالى ومرسَل وهو محمد -صلى الله عليه وسلم- ومرسَل إليه وهم البشر.

لذلك، حتى لا يحصل لبس عند محاولة فهم الآيات والأحاديث، يجب على الشخص فهم أساليب العربية لذا قال تعالى (إِنَّا أَنزَلْنَاهُ قُرْآناً عَرَبِيّاً لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ) (2) (يوسف). اللغة العربية شأنها كبير جداً ولغة القرآن الكريم أكبر. اللغة العربية تختلف عن باقي اللغات فالقواعد في اللغات الأخرى يمكن أن يدرسها الإنسان في شهر أو سنة أو أكثر لكن اللغة العربية فليس لدراستها مدة محددة فقد نموت ولا ننتهي من دراسة اللغة العربية وقواعدها كلها. واللغة العربية مسألة ولغة القرآن مسألة أخرى.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ENG_TAHA RASHAD
عضو ذهبي
عضو ذهبي


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
ذكر
عدد الرسائل : 3543
العمر : 27
المزاج : ho fi7 a7sn men keda
السنة : ثانية
القسم : اتصالات
محافظتك : الفيوم
نقاط : 4831
السٌّمعَة : 9
تاريخ التسجيل : 02/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: اعتقاد خاطئ   السبت أبريل 04, 2009 3:00 pm

ايهههههههههههههههههههههه ده
هههههههههههههههههههههه
ايه يالولى انا لو منك اعمل كتاب واحط فيه الكلام ده
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.taha555.yoo7.com
زائر
زائر



مُساهمةموضوع: رد: اعتقاد خاطئ   السبت أبريل 04, 2009 4:52 pm

جزاكي الله خيرا
بجد توضيح جميل جدا
وشامل ومقنع جدا جدا
ربنا يجعله في ميزان حسناتك

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
لولى
عضو ذهبي
عضو ذهبي


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
انثى
عدد الرسائل : 2118
العمر : 25
المزاج : more
السنة : اولي
محافظتك : الفيوم
جامعتك : لا
قسم مختلف : -----
نقاط : 3615
السٌّمعَة : 14
تاريخ التسجيل : 16/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: اعتقاد خاطئ   السبت أبريل 04, 2009 5:05 pm

اللهم اميييييييييييييين
شكرا يا طه انت وسارة على مروركم وردكم
الموضوع مش موضوع تحدى المسالة كلها ان لو فى غلط لازم يتصلح عشان ماينفعش نبقى مسلمين ومش عارفين ديننا كويس
عيب اوى فى حقنا
والموضوع ده من الامور الغامضة واللى مش معروفة عند كتير من الناس وانا حبيت اوضحه
لا اكثر ولا اقل
وشكرا ليكم مرة تانية
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
محمد محمود محمد مسعود
عضو ذهبي
عضو ذهبي


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
ذكر
عدد الرسائل : 2880
العمر : 27
المزاج : مش ولا بد
السنة : ثالثة
القسم : مدني
جامعتك : لا
قسم مختلف : -----
احترام قوانين المنتدي :
بلدي :
نقاط : 4711
السٌّمعَة : 16
تاريخ التسجيل : 06/10/2008

مُساهمةموضوع: رد: اعتقاد خاطئ   السبت أبريل 04, 2009 5:30 pm

على العموم شكرا على مجهودك يا لولى
وانا ان شاء الله هتابع الموضوع ده بعدين
وهشوف الصح فين
بس لما افضى شوية
شكرا مرة اخرى ليكى يالولى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
لولى
عضو ذهبي
عضو ذهبي


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
انثى
عدد الرسائل : 2118
العمر : 25
المزاج : more
السنة : اولي
محافظتك : الفيوم
جامعتك : لا
قسم مختلف : -----
نقاط : 3615
السٌّمعَة : 14
تاريخ التسجيل : 16/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: اعتقاد خاطئ   السبت أبريل 04, 2009 5:42 pm

العفو يا فور ام
واعمل اللى يريحك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
theromanticman
عضو متواجد
عضو متواجد


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
ذكر
عدد الرسائل : 77
العمر : 26
المزاج : good
السنة : اولي
القسم : كهرباء
جامعتك : لا
قسم مختلف : -----
نقاط : 2965
السٌّمعَة : 1
تاريخ التسجيل : 13/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: اعتقاد خاطئ   الإثنين أبريل 06, 2009 6:22 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا اريد ان اشكر لولى على الموضوع لانه فتح باب الاجتهاد في الدين لاننا غفلنا عنه
ثانيا انا عايز اثبت صحة ما كتبته لكن فى البدايه انا عايز افهم لولى حاجه لانها كتبت ان القرأن لم يستعرض خلق حواء لكن السنه استعرضته والسنة جاءت ايضاحا لم زكر فى القرأن فمثلا فى القرأن لم يزكر اركان الصلاة ولا عدد الركعات فى كل صلاة مثلا وفي حديث الرسول ص "تركت فيكم ما ان تمسكتم به لن تضلو بعدى ابدا كتاب الله وسنتى " والقرأن لم يستعرض خلق حواء بل زكر ادم لانه بداية الخليقه ومنه خلقت حواء
ثانيا انا جبت تفسير الايه الكريمه من تفسير العلامه ابن كثير عن ابن عباس عم النبى ص وليس اليهود
الايه تقول
(يَاأَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا) (1) (النساء
والتفسير هو"وَرَوَى الْحَاكِم مِنْ طَرِيق أَبِي نُعَيْم عَنْ سُفْيَان بْن عُيَيْنَة عَنْ عُبَيْد اللَّه بْن أَبِي يَزِيد عَنْ اِبْن أَبِي مُلَيْكَة سَمِعْت اِبْن عَبَّاس يَقُول : سَلُونِي عَنْ سُورَة النِّسَاء فَإِنِّي قَرَأْت الْقُرْآن وَأَنَا صَغِير ثُمَّ قَالَ : هَذَا حَدِيث صَحِيح عَلَى شَرْط الشَّيْخَيْنِ وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ . يَقُول تَعَالَى آمِرًا خَلْقه بِتَقْوَاهُ وَهِيَ عِبَادَته وَحْده لَا شَرِيك لَهُ وَمُنَبِّهًا لَهُمْ عَلَى قُدْرَته الَّتِي خَلَقَهُمْ بِهَا مِنْ نَفْس وَاحِدَة وَهِيَ آدَم عَلَيْهِ السَّلَام " وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجهَا " وَهِيَ حَوَّاء عَلَيْهَا السَّلَام خُلِقَتْ مِنْ ضِلْعه الْأَيْسَر مِنْ خَلْفه وَهُوَ نَائِم فَاسْتَيْقَظَ فَرَآهَا فَأَعْجَبَتْهُ فَأَنِسَ إِلَيْهَا وَأَنِسَتْ إِلَيْهِ . وَقَالَ اِبْن أَبِي حَاتِم : حَدَّثَنَا أَبِي حَدَّثَنَا مُحَمَّد بْن مُقَاتِل حَدَّثَنَا وَكِيع عَنْ أَبِي هِلَال عَنْ قَتَادَة عَنْ اِبْن عَبَّاس قَالَ : خُلِقَتْ الْمَرْأَة مِنْ الرَّجُل فَجُعِلَتْ نَهْمَتهَا فِي الرَّجُل وَخُلِقَ الرَّجُل مِنْ الْأَرْض فَجُعِلَتْ نَهْمَته فِي الْأَرْض فَاحْبِسُوا نِسَاءَكُمْ . وَفِي الْحَدِيث الصَّحِيح " إِنَّ الْمَرْأَة خُلِقَتْ مِنْ ضِلَع وَإِنَّ أَعْوَج شَيْء فِي الضِّلَع أَعْلَاهُ فَإِنْ ذَهَبْت تُقِيمهُ كَسَرْته وَإِنْ اِسْتَمْتَعْت بِهَا اِسْتَمْتَعْت بِهَا وَفِيهَا عِوَج " وَقَوْله " وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاء " أَيْ وَذَرَأَ مِنْهُمَا أَيْ مِنْ آدَم وَحَوَّاء رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاء وَنَشَرَهُمْ فِي أَقْطَار الْعَالَم عَلَى اِخْتِلَاف أَصْنَافهمْ وَصِفَاتهمْ وَأَلْوَانهمْ وَلُغَاتهمْ ثُمَّ إِلَيْهِ بَعْد ذَلِكَ الْمَعَاد وَالْمَحْشَر . ثُمَّ قَالَ تَعَالَى " وَاتَّقُوا اللَّه الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَام " أَيْ وَاتَّقُوا اللَّه بِطَاعَتِكُمْ إِيَّاهُ قَالَ إِبْرَاهِيم وَمُجَاهِد وَالْحَسَن " الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ " أَيْ كَمَا يُقَال أَسْأَلك بِاَللَّهِ وَبِالرَّحِمِ . وَقَالَ الضَّحَّاك : وَاتَّقُوا اللَّه الَّذِي تَعَاقَدُونَ وَتَعَاهَدُونَ بِهِ وَاتَّقُوا الْأَرْحَام أَنْ تَقْطَعُوهَا وَلَكِنْ بِرُّوهَا وَصِلُوهَا قَالَهُ اِبْن عَبَّاس وَعِكْرِمَة وَمُجَاهِد وَالْحَسَن وَالضَّحَّاك وَالرَّبِيع وَغَيْر وَاحِد . وَقَرَأَ بَعْضهمْ " وَالْأَرْحَام " بِالْخَفْضِ عَلَى الْعَطْف عَلَى الضَّمِير فِي بِهِ أَيْ تَسَاءَلُونَ بِاَللَّهِ وَبِالْأَرْحَامِ كَمَا قَالَ مُجَاهِد وَغَيْره . وَقَوْله " إِنَّ اللَّه كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا " أَيْ هُوَ مُرَاقِب لِجَمِيعِ أَحْوَالكُمْ وَأَعْمَالكُمْ كَمَا قَالَ " وَاَللَّه عَلَى كُلّ شَيْء شَهِيد " . وَفِي الْحَدِيث الصَّحِيح " اُعْبُدْ اللَّه كَأَنَّك تَرَاهُ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاك " وَهَذَا إِرْشَاد وَأَمْر بِمُرَاقَبَةِ الرَّقِيب . وَلِهَذَا ذَكَرَ تَعَالَى أَنَّ أَصْل الْخَلْق مِنْ أَب وَاحِد وَأُمّ وَاحِدَة لِيَعْطِف بَعْضهمْ عَلَى بَعْض وَيَحُثّهُمْ عَلَى ضُعَفَائِهِمْ . وَقَدْ ثَبَتَ فِي صَحِيح مُسْلِم مِنْ حَدِيث جَرِير بْن عَبْد اللَّه الْبَجَلِيّ أَنَّ رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حِين قَدِمَ عَلَيْهِ أُولَئِكَ النَّفَر مِنْ مُضَر - . وَهُمْ مُجْتَابُو النِّمَار أَيْ مِنْ عُرْيهمْ وَفَقْرهمْ - قَامَ فَخَطَبَ النَّاس بَعْد صَلَاة الظُّهْر فَقَالَ فِي خُطْبَته " يَا أَيّهَا النَّاس اِتَّقُوا رَبّكُمْ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْس وَاحِدَة حَتَّى خَتَمَ الْآيَة. ثُمَّ قَالَ " يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اِتَّقُوا اللَّه وَلْتَنْظُرْ نَفْس مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ " ثُمَّ حَضَّهُمْ عَلَى الصَّدَقَة فَقَالَ " تَصَدَّقَ رَجُل مِنْ دِينَاره مِنْ دِرْهَمه مِنْ صَاع بُرّه مِنْ صَاع تَمْره " . وَذَكَرَهُ تَمَام الْحَدِيث وَهَكَذَا رَوَاهُ أَحْمَد وَأَهْل السُّنَن عَنْ اِبْن مَسْعُود فِي خُطْبَة الْحَاجَة وَفِيهَا ثُمَّ يَقْرَأ ثَلَاث آيَات هَذِهِ مِنْهَا " يَا أَيّهَا النَّاس اِتَّقُوا رَبّكُمْ " الْآيَة .ومن اين اتيت بالتفسير اللى كتبتيه ارجو الافادة

وشكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
لولى
عضو ذهبي
عضو ذهبي


[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
انثى
عدد الرسائل : 2118
العمر : 25
المزاج : more
السنة : اولي
محافظتك : الفيوم
جامعتك : لا
قسم مختلف : -----
نقاط : 3615
السٌّمعَة : 14
تاريخ التسجيل : 16/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: اعتقاد خاطئ   الإثنين أبريل 06, 2009 4:38 pm

بص يا رومانيك
انا معنديش كلام تانى اقوله فى الموضوع ده لانى للاسف مش متخصصة فى الفقه والشريعة واغلبنا كده
لكن كل اللى اقدر اقوله ان رأيي هو الصواااااااااااب
واللى عايز يقتنع بده يقتنع واللى مش عايز هو حر
وزى ما ربنا قال
لا اكراه فى الدين فقد تبين الرشد من الغى
صدق الله العظيم
القران ده علم واسع وبحوره لا حصر لها وبالتالى يختلف تفسيره باختلاف المفسرين لاختلاف ثقافتهم ومعرفتهم بالدين وفهمهم للغة العربية
اكيد هتلاقى لكل ايه فى القران تفسير واتنين وتلاتة مختلفين تماما عن بعض
بس المهم ان احنا مش ناخد تفسير معين ونقول ان هو ده ومافيش غيره
وع العموم بشكرك جدا على ردودك ومناقشاتك والاجتهاد فى الدين ده مش انا اللى عملته
ده اجتهاد علماء وانا بنقله لاقتناعى التام بيه بعد ما سمعت العديد من الاراء
وشكرا ليك مرة تانية
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
اعتقاد خاطئ
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
 :: 

المنتدي العام :: العام

-
انتقل الى: